2012 dec. Analyzing Innocentius IX

A NEW series called: Innocentius IX.

Inspired by the Monica Lewinski affair.
So I thought shouldn’ t that have happened in earlier times also?
So I choose the 16 the centrury for my stage …
And found two wonderful models Rene Wielings and Cheryl Mauer, who wanted to cooperate with me.

Added by the wonderful make/up and hair created by Klai Rung.

This one is called: The Library
models: Cheryl Mauer and Rene Wielings
make/up and creative hair: Klairung
studio and great help Ron Meijer

models Cheryl Mauer and Rene Wielings

FOR MORE PICS SCROLL ALL THE WAY DOWN

Recently I came across  this article of Albert van Breemen a man, who is analysing my pictures ..

It is in Dutch sorry folks ….

But a little smile came across my face reading this … since I am bad in mathematics and this  stuff …   just working on my instinct and feelings  …

 

 

Compositieanalyse van de foto ‘The Library’ van fotograaf Peter Kemp

Compositieanalyse van de foto ‘The Library’ van fotograaf Peter Kemp

Date: november 28, 2012

Vandaag gebeurde het weer: fotograaf  Peter Kemp publiceerde op Facebook een nieuwe foto “The Library”.
Elke keer als er een foto verschijnt van Peter Kemp op Facebook krijg ik een aangenaam gevoel. Zijn foto’s zijn een lust om naar te kijken.
Het is telkens weer een kleine ontdekkingsreis om het verhaal, de emotie en de compositie te ontdekken.
Het zal inmiddels bekend zijn: ik ben fan van zijn fotografie. Peter Kemp maakt geënsceneerde foto’s en door zijn (na)bewerking krijgen de foto’s een schilderij-achtige uitstraling.
Enige tijd geleden begon ik zijn foto’s systematisch te analyseren (klik hier voor een compositie analyse van een andere  foto van Peter). Ik was met name geïnteresseerd in de compositie van zijn foto’s.
Hoe worden de beeldelementen van Peter’s foto’s verdeeld over het beeldvlak?

Dat ik Peter’s foto’s ben gaan analyseren is geen toeval. Vlak voordat ik hieraan begon ben ik begonnen met de (video) cursus ‘Drawing by design’ van Myron Barnstone.
Zijn motto is “Drawing is thinking with a pencil.
It is through drawing that one achieves visual literacy”.
Mijn motivatie om deze cursus te volgen is dat ik mijn fotografie wil verbeteren door betere ‘beeld ontwerpen’ te maken.
Inmiddels ben ik ook fanatiek aan het tekenen geslagen, maar dat is weer een ander verhaal.
De Barnstone methode heeft mij hulpmiddelen geboden om te kijken naar het ontwerp van beelden. De basis van deze hulpmiddelen is: geometrie.

De foto ‘The Library’ is opgebouwd uit twee overlappende root-2 rechthoeken, zoals hieronder in de afbeeldingen weergegeven.
Een root-2 rechthoek is een rechthoek waarbij de verhouding tussen de breedte en de hoogte precies wortel 2 (~ 1.414) is.
In de klassieke schilderkunst werden allerlei bijzondere rechthoeken gebruikt (root-2, root-3, root-phi, enz).
Elke soort rechthoek legt bepaalde (diagonaal) richtingen vast, die belangrijk zijn voor een onderwerp.
In de afbeelding hieronder is de bovenste root-2 rechthoek blauw, en de onderste root-2 rechthoek geel.
Elke rechthoek heeft twee diagonalen. De diagonaal van de linker-boven hoek naar de rechter-onder hoek heet de ‘sinister’.
De diagonaal van de linker-onder hoek naar de rechter-boven hoek heeft de ‘baroque’.
Ik heb voor beide root-2 rechthoeken de sinister en de baroque getekend.

 

Laat ik enkele observaties noemen die ik in het ontwerp van de ‘The Libary’ ontdekt heb:

  1. De ogen van de vrouw liggen op de 1/3 horizontale lijn, precies op de bovenste horizontale zijde van de onderste rechthoek.
    Dit is overigens een belangrijke lijn, want als we hem volgen dan gaat de lijn door de handen van de meneer (4) en eindigt die rechts precies waar een ophangpunt zit van de draperie (5).
  2. De sinister diagonaal van de onderste rechthoek wordt ook duidelijk gebruikt. Deze lijn begint bij het boek van de vrouw (2a), de jurk van de vrouw volgt deze richting (2b) en ook de rechter laars van de meneer (2c) volgt de richting van deze diagonaal.
  3. De ogen van de meneer liggen op de baroque van de bovenste rechthoek, iets wat door vele klassieke schilders werd gedaan.
  4. zie 1
  5. zie 1
  6. De sinister diagonaal van de bovenste rechthoek wordt ook gebruikt. De grens tussen het haar en de bloemen van de vrouw (6a) en de mouw van de meneer (6b) volgen deze diagonaal.

Het leuke aan het ontwerp van ‘The Libary’ is dat er ook gebruikt wordt gemaakt van arabesquen, oftewel kromme lijnen.
In de onderstaande afbeelding heb ik deze getekend.
Er is een (kromme) lijnenspel die wordt gevormd door de drapperie en (beeldelementen van) de twee modellen.

Er valt in het ontwerp van “The Library” overigens veel meer te ontdekken als je het armatuur van een rechthoek (zie blog) over de totale foto legt. Ik noem nog enkele zaken zoals:

  1. Het rechter oog van de vrouw ligt op de 1/3 verticale lijn van het beeld
  2. Het hoofd van de meneer ligt tussen de 2/3 en 3/4 verticale lijn van het beeld
  3. De rechter pols van de vrouw ligt precies in het middelpunt van het beeld
  4. De rechterhand van de vrouw ligt op de 1/2 horizontale lijn van het beeld
  5. De bovenste hoek van het boek van de meneer raakt precies de 1/4 horizontale lijn van het beeld
In de bovenstaande analyse praat ik alsof de foto ‘The Library’ is ontworpen volgens de door mij genoemde punten.
Dit hoeft niet zo zijn. De fotograaf Peter Kemp zal waarschijnlijk op basis van intuïtie en gevoel de foto hebben gemaakt.
Toch kan daardoor (onbewust) een bepaald ontwerp in de foto zijn ontstaan.
Het is dit ontwerp dat ik expliciet heb willen maken.

 

 

 

 

 

1 Comment to “2012 dec. Analyzing Innocentius IX”

  1. Albert says:

    Hi Peter,

    Thankx for posting my posting here! 😉

    As a photographer and as a scientist I’m amazed about your work! Concerning the latter (scientist) view: I’m puzzled by the fact that, while you create your pictures with intuition and feeling, so much (geometric) ‘design’ is in your pictures. It makes me believe there is some subterranea rules for ordering parts of an image such that it becomes visually pleasing or aesthetic. For the non-Dutch reading people: this is where my article is about. Little has been written about (geometric) design in works of art, but one of the must-read books on this topics is ‘Dynamic Symmetry’ by Jay Hambidge.

    Albert

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.